fredag 12. juni 2009

Fredriksten festning

Gjett hvor jeg har vært i dag?
Jo, jeg har fulgt i fotsporene til tre av mine største helter, nemlig Gaus, Roms og Brumund Dal, og reist til Fredriksten festning for å lete etter Karl XIIs gamasjer. Det var gym- og friluftslivlærer Trond sin fantastiske idé; siste praksisdagen på vg1 Naturbruk skulle friluftsgruppa reise på safari til historiske Halden.

Det ble en koselig tur, som alle turer med friluftsgruppa(selv om det var dumt at Mary Ann ikke kunne være med pga eksamen). Jeg syns det var herlig å få gå litt i bakker igjen og se utsikt(!), og det var artig å tenke hundre eller tre hundre år tilbake i tid på hvordan det var der da. Vi fant ikke gamasjene, men vi så stedet der godeste Karl XII ble skutt (av seg selv, sine egne eller fiendene?), og mange kule gamle bygg. Jeg fant til og med muren brødrene Dal forserte ved hjelp av propell-hatten til Brumund!

Høydepuntet var selvfølgelig koking av pølser på stormkjøkken i en slags tunnell på Gyldenløvebastionen. Det var den eneste delen av festningen som svenskene klarte å ta i 1718 da Karl XII angrep. Da vi hadde spist gikk vi ned bakkene tilbake til Halden sentrum, og kjørte tilbake til Tomb.
Bilde: Vi fant en gapastokk. Vi putta Knut Roger dit for sikkerhets skyld, så han ikke skulle bli borte for oss i sin iver etter å finne gjenglemte mennesker fra middelalderen.

Det var den siste turen med friluftslivgruppa. Wow, det har ikke gått opp for meg før akkurat nå! Så trist! Alt det fantastiske vi har gjort og opplevd sammen... Dette skoleåret er rett og slett snart over, og jeg gleder meg bare delvis til sommerferien. Kjenner jeg ble litt nostalgisk akkurat nå. Ingenting kommer til å bli som det var/har vært! Jaja, life goes on and on and on and on, og det er ikke noe annet jeg kan gjøre med det enn å prøve å gjøre det beste ut av situasjonene.. Så det så!

Vel, da har jeg vel strengt tatt av slutta med et egenprodusert visdomsord, så da slipper jeg å lete på nettet etter noe genialt jeg kan stjele fra andre! Flaks.. Takk for at du leste :)

Forresten, må bare nevne at jeg har begynt å lese Naiv. Super av Erlend Loe.. *Smilende sukk!*

1 kommentar:

  1. Hørtes ut som en knall tur! Anders og jeg ser Brødrene Dal for tida, men vi ser Atlant-Is.. I love them:)
    Sant Naiv.Super er superbra?!? I love it:)
    Kos

    SvarSlett