søndag 22. november 2009

Julegavetips

Da jeg var i Bergen hos min kjæres søster Mari forrige helg gjorde vi mye morsomt som jeg skal legge ut et par bilder fra en annen dag, og så var vi på julegaveshopping. I går var jeg i Oslo sammen med Bjørn, på julegaveshopping. Jeg har egentlig alltid syns at julegaveshopping er ganske koselig, og jeg liker greia med å gi folk du er glad i litt ekstra oppmerksomhet. Men det jeg ikke liker er når det blir som det ofte blir: Du vet ikke hva du skal kjøpe, så da bare finner du noe som du syns ser koselig ut og som koster omtrent passe masse. Hva er vitsen med det? Da blir gaven din til søppel ganske fort, kanskje til og med uten at noen får særlig stor glede av den først. Når jeg får den følelsen, det er da jeg begynner å mislike hele julegaveopplegget. Kanskje vi kunne satt mindre fokus på verdien av gaven i kroner og øre, og heller sett på koselighetsfaktoren på en gave? Er det sånn at hvor god venn du er måles i hvor mye penger du bruker på julegaven?
Her er noen eksempler på gaver jeg i alle fall hadde blitt utrolig glad for å få i julegave, gaver som aldri blir til søppel:
  • 20, 50 eller 100 gode klemmer (gavekort, kan brukes når som helst)
  • Massasje
  • Kosekveld der man spiller ligretto/rummy/andre artige spill man har fra før (og spiser boller)
  • Kosekveld med framvisning av bilder fra koselige ting vi har gjort sammen
  • Rettferdige gaver
  • Tur på fjellet/hytta
  • Besøk hjem til deg (hvis du har en venn du ikke har sett på en stund kan du gi han/henne buss/togbillett og da har de ingen dårlige unnskyldninger som "jeg har ikke råd" å vise til når du foreslår at de skal komme en tur)
  • Et koselig brev, håndskrevet og pynta, kanskje klistremerker og bilder på. (Ja, det blir kanskje til søppel en gang, men det blir ikke mye søppel, og det vil glede fordi det er veldig personlig.)
Og slik kan vi fortsette. God middag, tur på kino sammen - jeg tror kanskje det i bunn og grunn handler om å gi av tiden din. Bruk fantasien! Lykke til med julegavene.

1 kommentar:

  1. Å, du e bra, Jofrid! eg e so eni! eg hakje kjøpt nåken julegåve endå, og vetsj om eg ska d heller.. i fjor fekk eg liksom tre-fire gåve, og d va nok! so då tenke eg at eg ikkje gidde å bruke masse penga og tid på butikka, gjer heller folk koslie ting og opplevelsa. kunne berre ønskt resten av verda va like smarte og flinke som oss ;)

    SvarSlett