søndag 27. november 2011

Huset, slummen, sykehuset og influensaen

Enda en uke er forbi, og plutselig har vi vært i dette landet i en måned. Denne uka har vært hektisk!

På mandag begynte vi å jobbe. De to første dagene denne uka var jeg og Ellen Sofie på "Huset", der det bor en pensjonert belgisk katolikk(mommy), en travel nepalesisk menneskerettighetsforkjemper(Indira), og fire unge kvinner med mer eller mindre traumatisk bakgrunn. Ellen Sofie og jeg skal lære bort litt engelsk, dans, crafts og matlaging, og så er de allerede i full gang med å lære oss å koke dalbhat. Vi skal være på huset tre dager i uka, og koser oss der!

På onsdag tok Indira oss med på besøk til to slummer. Det er ikke slike store slumområder her i Katmandu som i veldig mange andre byer, men områdene finnes. Vi besøkte en skole i hver slum, og fikk møte mange nydelige barn, som ikke trengte mye kiling og tulling før de smilte og lo. Jeg hadde ikke klart å gjette hvilke historier disse barna har hvis ikke Indira hadde fortalt noe. Jeg kunne ikke ha gjetta at den litt overbeskyttende 6-7-år gamle jenta nå har omsorgen for seg selv og sine to yngre søsken, fordi mora deres plutselig dro fra dem. Heller ikke at mange av barna på skolen er foreldreløse, f.eks. fordi mange prostituerte som blir gravide dumper barna sine i slummen.

Torsdag er studiedagen vår, men det ble en gangske dramatisk dag: Amelí fikk plutselig så vondt i skuldra at vi måtte på sjukehuset, og akuttmottaket på sjukehus i utlandet er minst like ille som du forestiller deg.

Amelí har fremdeles vondt, men de fant ut at det ikke var noe farlig. Så ble jeg syk i går, skikkelig influensa. Jeg er litt bedre i dag, så jeg satser på at det går over fort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar