mandag 25. mai 2009

Tenkedag

Jeg har en litt dårlig dag i dag. Skulker skolen pga migrene, ender opp med å gjøre vondt verre med henholdsvis synes synd på meg selv og sitte på PC-en. I tillegg har jeg fått en alt for vanskelig beslutning å ta sånn helt veldig fort og plutselig! Et innfall sa meg at jeg (og Bjørn) burde gå på Sogn Jord og Hagebruksskule (den eneste økologiske landbruksskolen i Norge), og jeg tenkte at ja, det kan vi gjøre i tredje klasse. Men så gikk jeg inn på nettsida deres og så meg rundt, og fant ut at du kommer ikke inn tredje året der uten å ha gått andre året. Søknadsfristen var 1.april, men noe sier meg at hvis vi ringer dit i dag eller i morgen og spør om å komme inn er det stor sannsynlighet for at vi gjør det likevel. Det hele ble fryktelig vanskelig, og nå har jeg plutselig kommet opp med en veldig lang liste med for- og mot-argumenter på både Tomb og SJH. Hjelpe meg, hva gjør jeg?

Argumenter for SJH:
· Økologisk skole. Hvordan skal jeg kunne drive økologisk og påvirke andre til å drive økologisk hvis jeg ikke kan noe om det selv?
· Nærmere hjemme
· Det er nydelig vakkert der
· God mat
· Antageligvis utrolig kule folk.
· Nedleggingstrua skole
· Bjørn ville blitt med, det hadde blitt et eventyr uten like.
Argumenter mot SJH:
· Jeg får ikke studiekompetanse, og jeg vet ikke helt hvor lett det er å få det etterpå. Jeg må jo ha studiekompetanse!!

Argumenter for Tomb:
· Her er jeg! Etablert og trygt.
· Jeg utrolig fantastiske venner her.
· Miljøet er kjempegodt, jeg har det veldig fint.
· Jeg lærer litt av hvert, både nok (?) til å bli bonde, og til å få studiekompetanse.
· Går jeg her kan jeg på en måte lettere påvirke andre fordi her er det så mange som aldri har tenkt over økologisk, men som kan ”frelses” – på SJH er det bare de mest hardbarka økologiskene uansett. Jeg kan kjempe for at det skal holdes økologisk-kurs på Tomb, for eksempel en økologiskuke der folk fra SJH kunne komme ned hit og fortelle og forklare.
· Bibelgruppe hos Lars Olav
· Vakre skoger og jorder – liljekonvall i skogen!
· Sentralt – jeg skal jo på DT-konsert til høsten, og da er det jo greit å være her nede.
· Bjørn har jobb her.
Argumenter mot Tomb:
· Ikke noe økologisk-miljø i det hele tatt, ingen lærere som kan noe om det.
· Jeg er så lei av maten!
· Jeg har lyst til å gå på SJH. Men så har jeg jo lyst til å gå her også.

Uæææ! Nå må jeg sjekke studiekompetansemulighetene etter SJH, tenker jeg.. Jeg må ha studiekompetanse, må jeg ikke?

1 kommentar:

  1. Man må ikke ha studiekompetanse, med mindre du tenker ta høgere utdanning.
    Det finst flere måter å tilegne seg generell studiekompetanse på etter vidergående skole.
    Om du bare har brukt tre år har du enna rett på ett fjerde da kan du gå 3 året Naturforvaltning(eller noe lignende navn funker som påbyggning) eller et vanlig almennfaglig påbyggingsår.
    Om du ikke har det kan du fks først ta fagbrev i økologisk landbruk og så ta noen få fag som privatist å få generellstudiekompetanse.
    Siste alternativet er å ta hele påbyg som privatist ved foreksempel hjelp fra Sonnas eller andre privatist gymnas.
    Siste alternativ er jo om du vil bli inginør eller av annen grunn trenger Spesiell studiekompetanse( ekstra kompetanse innen matte, fysikk, kjemi) da kan du gå noe som heter forkurs for inginør som fungerer som et påbyggsår men gir dge itilegg til norsk kunskap i realfag.

    Beklager om du føler jeg blander meg,bare ramla over bloggen din via Ine sin blogg. Og mitt naturlige rådgiver gen klarte ikke å være stille. muligens visste du dette fra før visst ikke så håper jeg at du fikk noe ut av det.:)

    Lykke til med de vanskelige valgene dine

    SvarSlett